2012. február 10., péntek

Szülinapi világos, kicsit megkésve

              A napokban elérkezett a sörfőzés hosszú és verejtékes ideje. Előző nap elmentem megvettem a malátát és az egyéb szükséges alapanyagot. Ezen isteni nedű elkészítése sokakat visszariaszt, pedig nem nagy ördöngösség a folyamata. Először is szánjunk rá egy kevés pénzt, hogy a szükséges felszerelést be tudjuk szerezni. Mocskosul drága holmik helyett egy kis észjárással és kreativitással elkészíthetjük, megálmodhatjuk saját berendezésünket a bolti cucc árának töredékéért. Nem is szaporítom tovább a szót, itt egy kép a szükséges felszerelésről. 

A felszerelés

A képen balról jobbra haladva látható egy sörfokoló (sűrűségmérő) a hozzá tartozó műanyag csővel. Ezzel a mérőműszerrel állapíthatjuk meg a sör fajsúlyát, sűrűségét és a lehetséges alkohol százalékot. Aztán egy legalább 18 literes fazék, a főzéshez. Egy nagy keverőlapát, vagy kanál, egy vízszűrő, ami nem feltétlenül szükséges ha forrásvízzel, vagy tiszta kútvízzel dolgozunk. Egy legalább 40-100 fokig aktív hőmérő, ami lehetőleg legyen vízálló, mert különben nem érünk vele semmit. Fertőtlenítőszer: nagyon fontos a tisztaság. Jód, a főzés során ellenőrző szerepe van. Kupakok, kupaklezáró, vagy csatos üveg a tároláshoz, és egy fröccsenésgátló, vagy sűrű szövésű szita a gabona leszűréséhez. Meg egy erjesztő vödör, tartály (ezen a képen nincs rajta). Nagyjából ennyi. Hogy mennyibe kerül? A víztisztító 4 ezer, a fazék sajnos drága: 10-40 ezer, a többi felszerelés együtt kb. 10 ezer magyar pénz. Ez így elsőre soknak tűnik, de ha azt mondom 50 magyar pénz egy fél liternyi házi sör, amit magunk csináltunk, máris van aki felkapja a fejét. Megtérül, és nem kell megelégednünk a tömegtermékekkel és nagyvállalatok sztenderdjeivel. Végre megkóstolhatjuk az igazi sört, ami a boltok polcán olyan magasan van, hogy inkább rá se nézünk és veszünk az árából másik 5 proli fajtát. Hát sajnos nem igen van kultúrája a sörfogyasztásnak, de talán csak azért mert kulturálatlanul fogyasztja a magyar. Kereslet nincs, kínálat sincs, ennyi. De hagyjuk is. Ez csak egy erősen eltorzított kép volt.

A gabonaágy
A cefrézés egy 3-4 órás folyamat, melynek során viszonylag alacsony (50-70 °C) hőmérsékleten próbáljuk a malátában lévő keményítőt cukorrá alakítani. Ez részint nem csak próba, hanem sikeres akció is, hiszen enélkül nincs további lépés. Én idáig voltam meg a mostani sörömmel, ekkor kellett volna leszűrnöm, de sajnos nem a megfelelő malátát vettem és nagyon megdarálták, amitől túl lisztes lett, és ellehetetlenítette a szűrést. Fájó szívvel, görcsbe rándult gyomorral a WC-n végezte a főzet. Miután kisírtam magam elmentem és vettem egy maláta sűrítményt, ami egy nagyon okos kis találmány, csupán el kell kevernünk a vízben és a leszűrt sörlevet produkálja. Világosat vettem. Az egyetlen hátránya, hogy nem magunk alakítjuk ki az alapízt, hanem az előre be van állítva. Sebaj, most nem cefrézek még egyszer, mert morcos vagyok.

Ezután a komlóval rotyogtatni kell egy óráig, majd hűteni. Fontos, hogy gyorsan hűtsük. Én palackokba zárt fagyott vízzel és hideg zuhannyal oldottam meg, így a 20 liter sörlé fél óra alatt 25 °C-ra hűlt. Ez az a hőmérséklet ahol beolthatjuk a sörélesztővel. Aki budafoki élesztővel próbálkozna, az rosszul teszi :) Jól megkavartam a cuccost, hogy oxigént juttassak a sörbe és hagyom 1-2 hétig erjedni.

Az erjesztő vödör

Ez persze véresen komolyan illegál, ha nem jelentjük be. (2012 Jan.  1.-től).

A bejelentés nem jár semmilyen költséggel. Évi 1000 literig adómentesen előállítható sokunk kedvence, a folyékony kenyér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése