2012. február 2., csütörtök

Palackozás

Úgy néz ki barna sör lesz.
               Nagyjából egy hete történhetett a főzés. Azt mondták, hogy elsejétől mindenki főzheti. Oké, úgy legyen. Összesen 3 kiló malátát használtam fel, mivel elég kicsi a fazekam. Ez a kis méret relatív. Amit használtam az 17 literes volt. Nem túl sok, mivel a komló forralásánál elpárolog vagy 6 liter folyadék. De sebaj, végül is elkészült a nedű, szépen megzabálta a sörélesztő a cukrot és kipottyantotta magából az alkoholt na meg a szénsavat. Mértem gyorsan egy fajsúlyt, minden renden, alig maradt benne cukor. Lehet nem tartottam elég ideig 67 fokon, de ezt most hagyjuk is, ahogy a receptet is. Jöhet a palackozás.

Az üvegmosás. Na igen, elég macerás. Aki segített már benne, tudhatja :-) Szóval mosószeres vízbe áztattam a palackokat nagyjából tíz percre, majd szépen elöblögettem mindet, amíg teljesen  tiszta víz nem folyt az üvegekből. Ez nagyjából egy 35-40 perces művelet, ha az embernek nincs semmilyen segédlete. Komoly.



Miután megvagyunk az öblítéssel feloldunk kevés aktív oxigénes fertőtlenítőszert egy liter vízben. Igen, létezik ilyen. :-) Aki tudja hol lehet malátát, fokolót és társait beszerezni, az valószínűleg a fertőtlenítőt is megkaparintja. És ez fontos. Ha nem fertőtlenítünk, rossz ízű lesz a sörünk a megtelepedett baciktól, aztán meg naphosszat trónolhatuk a slozin. Megéri a fáradtságot. 

Mint mondtam a forralásnál vagy 5 liter elpárolgott, így 12 liter sörlevem maradt, amiből kb. 1 liter a durva élesztős ülepedék. Szóval 11 literrel, azaz 22 üveggel számoltam. Pont kijött.

A kupak lezáró és a kistesók
Az aktív oxigénes fertőtlenítő lényege, hogy nem szükséges elöblítenünk a palackokat a baciirtás után. Elég megvárnunk, míg megszárad, ami nagyjából fél óra. Ekkor aztán minden egyes üvegbe kanalazok (én tölcsért is használtam) 4-5 gramm, azaz nagyjából egy mokkáskanálnyi cukrot, hagy egye meg az élesztő. Így lesz szénsavas az üdítőnk.

Ezzel tulajdonképpen kész is voltam. Már csak le kellett zárnom az üvegeket. Persze a legjobb a csatos üveg, hiszen egy mozdulattal meg is van ez a fejezet. A többihez meg ott van a koronazáró (3-as kép). Nem túl macerás. Végül már csak a takarítás maradt. Egy cetlire ráírtam a sör nevét és a leerjedési, palackozási dátumot és ráragasztottam a rekeszre. 4 hét és iható. Na persze megpróbálom mértékkel.
Várják a tavaszt a Kölykök.






Ui: Ezt a bejegyzést a gumi billentyűzetemmel írtam (30 min!), és folyton lemaradtak betűk. Remélem mindet kijavítottam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése