2012. február 5., vasárnap

Lasagne. alias Rakott kalória

                 Tegnap elérkezett a vacsiidő is. Öten voltunk. Gondoltam valami laktató, durva kaja kéne, de mégis inkább egyszerű legyen. Hát a durva, laktató összejött, és talán még az egyszerű is összejött volna ha bolti áruval dolgozom, de inkább magam csináltam mindent. Na ez volt a Lasagne. Garfield kedvence. Meg hát sok mindenki másé is. Főleg ha jól van elkészítve. Ettem én már olasz "étteremben" lasagne-t, de valami visszataszítóan íztelen és élvezhetetlen volt. Hát még az előre csomagolt. Mert hogy már ilyet is lehet kapni. Ezer-ezerötszáz forintért előre összerakott Lasagne-t lehet kapni a boltban, amit 20 perc alatt könnyen elkészíthetünk a sütőben. Nagyszerű. Igazából még jó is lenne, de azért mégiscsak bujkálnak azok a stabilizátorok és ízfokozók a láthatatlan méretű betűvel írt összetevők listája rész alatt. Nem. Inkább legyártom magam. 

Nem ugyanaz.

Először is összeszedtem a fejemben, hogy miből is áll ez az olasz remek. Kicsit magyarosítottam, bár ez csak abban jelent meg, hogy zsírosabb lett a végeredmény, mint amilyennek lennie "kéne". Szóval összetákoltam a gondolatokat. Mi is kell hozzá? Először is tészta. Aztán a besamel, vagy más néven tejmártás. A ragu, és a sajt. Ennyi. Fogalmam sincs miért, a besamellel kezdtem. Ez egy francia alapmártás, amelyből ezer másfélét varázsolnak, de nekem most csak így kellett.

A tejmártás

A besamel hozzávalói:
  • 5-7 dkg vaj (1-es kép)
  • 3 csapott evőkanál liszt
  • Kb. 4 deci tej
  • só, bors, szerecsendió
A mártást könnyű elrontani, de nem is olyan ördöngösség elkészíteni. A vajat lassan felolvasztom és megvárom míg a víz elpárolog belőle (kb 20 %-a), ami akkor megy végbe, amikor már nem bugyog a zsiradék. Ekkor kis lángra rakom a gázt, vagy kis időre leveszem az egész edényt a tűzről és hozzáadom a lisztet. Itt gyorsan kellett dolgoznom. El kell keverni csomó mentesen, simára a lisztet a vajban. Ha túl sok a liszt, akkor összeáll gombócokba a rántás. Ez elég lelombozó tud lenni, de kis vaj hozzáadásával ezen könnyen segíthetünk. Szóval sűrű legyen és sima. Majd hozzáadjuk az előre felmelegített tejet (én mikróban melegítettem). Sóval, borssal és egy csipet szerecsendióval ízesítettem. Addig kevergetjük (célszerű habverővel), amíg be nem sűrűsödik (Lásd: 2-es kép). Ha vajjal dolgoztunk, az íze krémesen lágy, édeskés, de mégsem: pikáns és egyszerű. Na reklámszöveg vége -

A ragu hozzávalói
Mártás kész. Lefedtem. Kevés olajon hagymát, majd répát, majd fokhagymát pirítottam, majd kevés vízzel felöntve leturmixoltam, amennyire tudtam. Majd majd majd. Ez a ragu alapja.

A recept:
  • Hagyma, fokhagyma, répa
  • Paradicsomlé
  • Kakukkfű, Oregánó, Bazsalikom
  • Rozmaring, szegfűszeg, majoranna
  • Ketchup, só, bors, cukor
  • Darált hús (fél kg. körül)
Az alapra dobtam a húst, míg pirult, befűszereztem az egész haknit. Minden fűszer szárított volt, és módjával bántam vele. Ez körülbelül azt jelenti nálam, hogy 2 teáskanál / fűszer. Kivéve a szegfűszeget, amiből annyi kell, amennyi az ujjunk közepén elfér. Szóval nagyon kevés. Cukor és só nagyjából ugyanannyi, bors ízlés szerint, ketchup egy fröccsenet. Eztán felöntöttem a paradicsomlével, ami erre a kajára várt már 1,5 hónapja a spejzban, de még jó volt, mert valami szuper bio cucc. Szóval természetes. Durva. Létezik!

A ragut hagytam rotyogni, jó 25 percet, amíg el nem főtte a leve kétharmadát. Úgy hozzávetőleg.

Nem csak szárítva létezik.
Míg a ragu elvolt én tésztát gyúrtam 1 kövér tojásból és kb. 8-10 dkg lisztből, kevés sóval. A lényeg, hogy nyomkodható legyen, ne szikladarab, de nem is folyjon. 10 percet pihent az összeállított tészta. Nem tudom miért, de pihent és kész. Aki bátor nekieshet deszkával, de én inkább elővettem az anno nagyanyámtól kölcsönvett tésztanyújtót, amivel a meló java le lett tudva egész gyorsan. A képen látni, hogy egy kb. 0,7 cm-es tésztalapból mekkorát kell nyújtanunk. (Kb 1 milis) Nem olyan nehéz, mint hiszik. Nagyjából 10 perc alatt megvoltam az egésszel, ha nem nézem a pihentetési időt. És negyed annyi idő alatt megfő, mint szárított tesója, no meg tudom, hogy miből készült. Na de mindegy is... A gáz lezárva, a mártás kész, egy darab sajt éppen megpunnyadás előtt: kéznél, és a tészta is készen. Indulhat a rétegezés.


Most meséljem? Itt a kép :) A tetején mindenféleképp besamel és azon reszelt sajt legyen.
A feltornyozott monstrumot 5-ös fokozatra (200 °C) bedobtam a sütőbe 20-25 percre, majd kb 5 percet nyugalomban hagytam, hogy lehessen szeletelni. Frissen vágva tocsog és alig marad egyben. Másnap hidegen, vagy akár újramelegítve már szépen formára lehet vágni és kirajzolódnak a rétegek. De ez nem élte meg a másnapot. Csak a sarka.


Remélem jövőhéten megjön az új fazekam, és főzhetek egy szülinapi Lagert. Majd megírom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése