2015. január 21., szerda

Új őrület: türelem és precizitás, avagy elkezdtem ászok söröket főzni

A nyár folyamán a hajón egy-két görbébb este folyamán megfordult a fejemben, hogy milyen jó is lenne nekem is klassz, üdítő láger söröket gyártani otthon. Mindeközben kortyolgattam a nap végi Bitburgerem. Szeptemberben már kész tervvel vonultam haza, s András haverom, aki egy sörfőző rokonlélek, megrendelt, beszerelt és üzembe helyezett az egyik régi Lehel hűtőmbe egy digitális termosztátot, azaz hőfokszabályozót. Egyszóval le a kalappal előtte, utólag is köszönöm, csúcs ez a cucc! Hamar rájöttem, hogy fűteni nem fogja a hűtőt, ezért behoztam a kert végében álló istálló szerű, összetákolt raktárból, ahol a hőmérséklet nem haladta meg a 14 fokot. A házban 20-26 celsius körül mozog hő, így a hűtőnek ideális, a termosztát 10-18 fokra nagyszerűen állítható, és pontosan tartja is a hőfokokat. Egy szó mint száz az év végén lefőztem 3 ászok sört is e remek megoldásnak köszönhetően. A precízen vezetett erjesztés mind a három esetben tökéletes sörhöz vezetett. A türelem is nagy szerepet játszott most. Első söröm 2 hétig erjedt 10 fokon és palackban érleltem 1 fok körül. Rájöttem, a legjobb sör a legegyszerűbb recept alapján készül, csupán minimális, de annál jobb minőségű alapanyagból, adalékanyag mentesen, üde komlókkal, türelemmel, és gondosan vezetett erjedéssel. Ez nem csak a lágerekre igaz.

Bécsi láger - félbarna ászok sör
Elsőnek egy bécsi láger típusú sört készítettem, amelynél minden apró részletre figyeltem. Ezt a sör fajtát manapság már csak Mexikóban készítik, hiába a neve. Egy fantasztikusan jól megkomponált, gazdag malátás sör, ami nélkülözi a keserűséget és az élesztő okozta gyümölcsös jellegű észtereket és fűszeres hatású fenolokat.

Tükrös
Az én változatomban egy fél! gondolatnyi festő maláta van: 30 gramm körül, ami valljuk be az összes gabona (nagyjából 4-5 kg) hányadában elenyésző mennyiség. A bécsi, illetve müncheni maláta megadja a tökéletes telt ízvilágot, anélkül hogy a kész ital geijl, vagy édes lenne. Finom, apró bubis, krémes habú, rozsdás színű, száraz ivósör a maga 5,5 %-nyi alkohol tartalmával.

A tükrös megjelenés szerintem fontos egy alsóerjesztésű sör esetében, ezért a palack alján felkavarodott, nagyjából 1-1,5 centinyi, zavaros részt nem öntöttem a pohárba. Persze ezt is megiszom, csak nem öntöm ki, hogy a pohárban az ital teljes pompájában virítson.

Mosaic-os, zabos láger
A sikeren felbuzdulva muszáj voltam elkészíteni egy olyan agymenést is, ami természetesen a már sokszor emlegetett BJCP stílusleírásaiba nem fér bele, hisz a határokat feszegeti. Addig feszegeti, míg el nem szakad és összeolvad szépen kettő, három vagy akár több stílus is.

Német ászok élesztővel
Így gondoltam ki egy olyan karakteres, vadul komlózott, IPA szerű sört, ami szuper tiszta és erősen erjesztő német láger törzzsel készül. Az eredmény bomba robbanás szerű. Az élesztő hagyja kibontakozni a komlót, ami egyébként egyetlen fajta a főzetben: Mosaic. Ez az amerikai komló azért viseli állítólag ezt a sejtelmes nevet, mert illat- és ízanyagaiban is felfedezni a legkülönbözőbb fűszeres, gyógynövényes, gyümölcsös és a komlókra még általában jellemző aroma anyagokat, mint egy mozaik kép, több ezer alkotó elemből épül fel, mígnem kialakul a tökéletes egész. Nekem kicsit elment már ez a komló egy érdekes irányba, de ez nem jelenti azt, hogy rossz lenne.

Az élesztőre visszatérve meg kell említenem, hogy a boltban lehetőségem volt kipróbálni a különböző Gozdawa termékeket, ami egy lengyel márka. Többszöri kísérlet után egyértelműen azt kell mondjam, hogy az élesztői csúcs minőséget képviselnek, azok közül is az ászok élesztők. Tiszta, naturális, semleges illetve selymes karaktert adtak a kész söröknek.

Végül, de nem utolsó sorban a tavalyi év legjobb söre címet (itthoni körökben) méltón viselő házi pilzeni típusú darab következik.

Gazdag malátás alapokon nyugvó, markáns komlós keserű invitálja az ízlelőbimbóimat egy játékos táncra. Az öröm nem tart sokáig, hiszen olyan klassz, frissítő, üde és itatja magát, hogy szinte azonnal elfogy a palacknyi folyékony kenyér.

Áttetsző? Áttetsző!
A maláta csupán pilzeni, az élesztő is pilzeni, a komló ugyan lengyel, de ez szerintem megengedhető változás. Az előző lágertől teljesen eltérve ez a sör hűen követi a régimódi receptet, s annak legjavát adja vissza. Ezidáig nem gondoltam volna, hogy házi főzet lehet ilyen szép tükrös megjelenésű.

Azt hiszem ez a főzet hamar az egyébként is láger kedvelő család kedvencévé fog válni, úgyhogy mentek belőle pár palackkal egy későbbi kóstolóra is. Hátha megéri a 2 hónapos kort!

Összességében elmondható, hogy a jó minőségű alsó erjesztésű élesztő garantálja a sör selymességét, minden esetben hagyja érvényesülni az alapanyagokat, legyen az a maláta, vagy a komló és semleges, ám létfontosságú szereplőként a háttérből támogatja a sör komplexitását. Új szerelem ez a sörök színterén, a MadCat "főzde" kicsit most is megújult, kiszínesedett.

2 megjegyzés:

  1. Vágyom rá, hogy megkóstoljam, remélem lesz má lehetőségem mielőtt hajóra szállsz, ha máskor nem, majd szülinapodon ;). Pusza NAgyi

    VálaszTörlés
  2. Üdv Norbi !
    Nagyon élvezetesen leírtad a söröket gratulálok az eredményhez, még úgy is hogy sajnos nem kóstoltam majd egyszer talán lesz mód rá.
    Üdv Lajos

    VálaszTörlés